Befintlig fiberkabel inom Orren 16 behöver flyttas till ett sydligare läge i samband med detaljplanens genomförande.
Detaljplanen medför en minskad yta för grönområde men bedöms dock inte leda till någon betydande påverkan på natur inom eller utanför planområdet.
En planteringszon har reglerats i plankartan (n1) som säkerställer att det finns vegetation.
Detaljplanen innebär en större exploateringsgrad och bebyggelse i fler våningar än gällande detaljplan. Detta innebär att området delvis kommer få en annan karaktär än idag, samtidigt ansluter den planerade bebyggelsen till den rad med flerbostadshus som ligger längs Timmervägens östra sida. Negativa konsekvenser i form av ändrade sol-/skuggförhållanden och förändrad insyn för de närmast angränsande fastigheterna är att förvänta.
Inom den angränsande fastigheten Orren 24 finns ett flerbostadshus på cirka 15-20 meters avstånd från ny byggrätt vilket kan betraktas som ett långt avstånd inom en tätort. Fastighetens gårdsmiljö och uteplats kan påverkas men inte så att det innebär betydande olägenhet. Inom Orren 8 och 9 kan detaljplanen innebära ökad skuggning vissa tider och årstider. Detaljplanen har dock utformats med hänsyn till detta så att inte kvällssol under sommaren ska påverkas för mycket. Även insynsförhållandena kommer bli annorlunda, men även här har detaljplanen anpassats så att ett respektavstånd om 12 meter från fastighetsgräns säkerställs samt reglering av en planteringszon.
För fastigheterna Orren 10 och 17 innebär inte detaljplanen några större konsekvenser vad gäller närmiljö eller störningar. Viss påverkan kan uppstå vid genomförandet och eventuell ombyggnad av slänter. För de närmast belägna villafastigheterna på västra sidan om Timmervägen, fastigheterna Skvadern 1, 2 och 6, bedöms solförhållandena påverkas i olika omfattning på morgon och förmiddag, dock inte hela året utan påverkan är beroende av årstid och solens höjd. Ökad insyn mot fastigheterna, på grund av fler våningar än i gällande detaljplan, bedöms inte medföra någon allvarlig störning utan ansluter till bebyggelsestrukturen längs Timmervägen med villor på den västra sidan gatan och flerbostadshus på den östra.
De närliggande fastighetsägarna har att förvänta sig att ett centralt beläget område med obebyggd kvartersmark och redan utbyggd infrastruktur kan bli föremål för planläggning och förändring. Vid en avvägning mellan allmänna och enskilda intressen, och mellan olika enskilda intressen, är det rimligt att Lycksele tätort kan fortsätta utvecklas med nya bostäder enligt föreslagen detaljplan. Utformningen av detaljplanen har tagit hänsyn till risken för negativa konsekvenserna och en rimlig avvägning har hittats.
Detaljplanen innebär en påverkan på intilliggande fastigheter, främst på de angränsande fastigheterna i öster och väster då skuggning och insyn kommer att förändras. Skuggpåverkan på kvällstid har bedömt som allvarligast och detta har bidragit till att ett större bebyggelsefritt område lämnats mot fastigheterna Orren 8 och 9. För att ytterligare minska negativ insynspåverkan regleras att området längst i öster ska planteras, här finns redan idag uppvuxna tallar som kan bidra till att minska insynspåverkan.
Positiva konsekvenser av detaljplanen är att två tomma fastigheter där det rivits bebyggelse återigen kan bebyggas och att fler kommer att kunna bo i ett centrumnära läge med direkt närhet till sjö och rekreationsområde.
Skuggbildningsanalys 1, 2, 3 och 4 illustrerar maximal skuggbildning som kan bli en konsekvens av detaljplanen. Observera att figurerna endast visar en ungefärlig skuggbildning för en specifik dag och ett specifikt klockslag, i detta fall har den 30 maj klockan 18:30 bedömts vara en representativ tidpunkt. Skuggbildningen kan därför komma att påverka intilliggande fastigheter på andra sätt än vad figurerna illustrerar. Observera också att inga träd eller annan växtlighet finns med i analysen och att skuggbildning från dem därför inte finns med.
Den transparenta vita ytan/volymen representerar alla teoretiska lägen för bebyggelse och därmed också alla möjliga skuggbildningar under den angivna dagen och det angivna klockslaget. Planförslaget möjliggör dock inte en sådan maximal exploatering samtidigt eftersom det finns bestämmelser om utnyttjandegrad i den östra delen. Den bruna byggnaden i de transparenta kuberna illustrerar ett exempel på möjlig bebyggelsevolym i 4 respektive 3 våningar.
I skuggbildningsanalys 5, 6, 7 och 8 illustreras skuggbildning av en möjlig bebyggelsevolym i 4 respektive 3 våningar, enligt samma principer som ovan men utan den teoretiska maximala skuggutbredningen. Observera att volymen enbart är en möjlig utformning och att planförslaget möjliggör för fler utformningar och placeringar.
Som en del i planprocessen har kommunen genomfört en undersökning av betydande miljöpåverkan. Då detaljplanens genomförande inte bedöms vara av den art och storleksordning som i förordning 1998:905 om miljökonsekvensbeskrivning skulle kunna medföra betydande miljöpåverkan, bedömer kommunen att en miljöbedömning inte behövs genomföras och att en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) inte behövs tas fram. Undersökningen om betydande miljöpåverkan har samråtts med länsstyrelsen och de delar kommunens bedömning.
Planområdet ligger utanför strandskyddat område.
Ett genomförande av detaljplanen innebär en ökning av hårdgjord yta jämfört med dagsläget. Eftersom den redan gällande detaljplanen medger en ganska stor exploatering, och även saknar begränsning av hårdgjorda ytor, innebär den nya planen inte en betydande förändring jämfört med gällande detaljplan.
Sammantaget bedöms planen inte medföra risk för negativ påverkan på miljökvalitetsnormerna (MKN). Det dagvatten som inte leds till dagvattenledningen avrinner söderut via diken till Djupskolavans dammar och vidare till älven.
Planförslaget bedöms inte innebära någon risk för påverkan på miljökvalitetsnormen för luft.
Miljökvalitetsnormer för buller gäller för tätorter med mer än 100 000 invånare och är därför inte tillämpliga för Lycksele. Hänsyn ska dock tas till bullersituationen där miljökvalitetsnormer kan vara vägledande.
Avrinningen från området sker mot Umeälven och Hällforsens dämningsområde (VISS SE716910-676169). Vattenförekomsten är klassad som kraftigt modifierad på grund av vattenkraft. Dessutom bedöms att åtgärder för att nå god ekologisk status skulle medföra en betydande negativ påverkan på vattenkraftsverksamheten eller miljön i stort. Vattenförekomstens kvalitetskrav är att den ska ha god ekologisk potential 2033 samt god kemisk ytvattenstatus. Vattenförekomsten har idag otillfredsställande ekologisk potential och uppnår ej god kemisk status.
Planområdet ligger inom Lycksele tätort och området präglas av bebyggelse. Området är också planlagt sedan tidigare och får alltså redan idag tas i anspråk för bebyggelse. Dagvatten från planområdet kan mycket marginellt påverka föroreningar i recipienten och därmed också marginellt påverka möjligheten att uppnå miljökvalitetsnormerna. I den nya planen begränsas byggnadsarean så att delar av området hålls tillgängliga för fördröjning och rening av dagvatten och via det allmänna dagvattennätet fördröjs dagvattnet i våtmark innan det släpps ut till recipienten. Med anledning av ovanstående bedöms planförslaget inte påverka Umeälvens miljökvalitetsnormer för vatten.
I en detaljplan för bostäder ska även en trafikbullerutredning tas fram om det inte är uppenbart onödigt. Planområdet ligger visserligen vid en uppsamlande lokalgata men trafikflödena är trots allt marginella från ett bullerperspektiv. Trafikbullersituationen i närområdet bedöms inte skapa några problem för planerade bostäder och det finns goda möjligheter att åstadkomma en god boendemiljö. Det finns inte heller några andra störande verksamheter i närheten. Därför finns inte något behov av att ta fram en utredning med redovisning av beräknade värden för omgivningsbuller, trots det generella kravet i 4 kap 33 a § PBL.
För att underlätta eventuella släckningsarbeten och minimera insatstiden bör räddningsfordon kunna komma så nära byggnadens entré att man inte behöver dra slang och transportera material mer än 50 meter. Dessutom bör gångavståndet vara högst 50 meter om utrymning avses ske med bärbara stegar. Då detaljplanen medger byggnadshöjder över 3 kan det krävas uppställningsplats för höjdfordon. Eftersom föreslagna bostadsfastigheter ligger i närheten av vägar och höjdskillnaderna från väg till bostadsfastigheterna är relativt små bedöms det inte bli något problem inom planområdet.
Planområdet ligger inte inom något utpekat skredriskområde.
För att minska översvämningsriskerna för angränsande fastigheter är det en fördel ifall marknivåer i planområdets sydöstra del kan höjas så att så mycket vatten som möjligt kan avledas på ytan mot Timmervägen. För att säkerställa detta föreskrivs markhöjden +233,5 i kvartersmarkens sydöstra del vilket motsvarar den lägsta punkten mot Timmervägen. Denna reglering innebär behov av utfyllnader och anpassning av slänter vilket kan vara negativt för de närliggande fastigheterna. Själva åtgärden i sig är dock positiv för närområdet sett till översvämningsrisk. Slänter kan sannolikt behöva gå in en bit på fastigheten Orren 17 som ägs av exploatören.
Planförslaget bedöms kunna bidra positivt till barnrätts- samt jämställdhets- och jämlikhetsperspektivet. Ny detaljplan bidrar till ökande antal boende i form av hyresrätt. Andelsmässigt är det lite fler kvinnor än män som bor i hyresrätter i Lycksele. Fler hyresrätter kan därför ge bättre förhållanden och öka möjligheter för kvinnor. Hyresrätter med god standard kan komma att vara gynnande för barn och unga. I dagsläget är efterfrågan på marknaden av den typ som är tillgänglighetsanpassad för en äldre befolkning. På grund av Boverkets byggregler blir lägenheter i 3-4 våningshus automatiskt anpassade mer universella behov.
Detaljplanen berör inget utpekat riksintresse.
Planförslaget bedöms vara förenligt med en ur allmän synpunkt lämplig användning av mark och vattenområden enligt bestämmelserna i 3, 4 och 5 kap. MB.
Parkering ska ordnas på den privata kvartersmarken. Gatuparkering tillåts inte längs Timmervägen. Kommunen har inte några beslutade parkeringstal som ger inriktning för antalet parkeringsplatser, det bedöms dock finnas behov för cirka en bilparkeringsplats per lägenhet. Tillgänglighetsanpassad parkeringsplats ska anordnas i närheten av bostadsentré och säkerställs i bygglovskedet.
Planområdets södra del bedöms vara den lämpligaste lokaliseringen för parkering och i den delen medger detaljplanen att komplementbyggnader såsom carports eller garage kan uppföras. Ytan kan rymma uppskattningsvis cirka 20-25 bilparkeringsplatser vilket bedöms som tillräckligt. Om efterfrågan på bilparkering skulle vara större har fastighetsägaren möjlighet att anordna kompletterande platser på närliggande fastigheter i egen ägo.
Cykelparkering ska anordnas inom den privata kvartersmarken.
Antalet utfarter eller läge för utfart regleras inte i detaljplanen. Lämpligaste läget är dock att ha en infart från Timmervägen direkt till det avsedda parkeringsområdet i söder.
Inga konsekvenser för gång- och cykeltrafik till följd av detaljplanen.
Inga konsekvenser för kollektivtrafiken till följd av detaljplanen.
Detaljplanen kommer innebära en viss trafikökning men i sammanhanget är ökningen marginell och Timmervägen har god kapacitet att hantera tillkommande trafikflöden.
Riksväg E12 är rekommenderad väg för farligt gods genom Lycksele.
Fastigheterna ligger mer än 700 meter från riksväg E12, vilket överskrider det avstånd som Länsstyrelsen i Västerbotten (Riktlinjer för fysisk planering, 2019) rekommenderar som skyddsavstånd. Det bedöms därför inte finnas behov av riskutredning eller åtgärder för att minska riskpåverkan inom planområdet.